Bohatá historie města se kladně podepsala na rozmanité architektonické úpravě Děčína a díky investicím střídajících se rodů, které panství vlastnily, se dnes můžeme těšit z četných historických památek a přírodních krás, které nám berou dech.
Historie Děčína sahá, dle archeologických nálezů ze zámecké skály a Starého Města, až do doby laténské. Z období kolem roku 993 se zachovala první písemná zmínka o provincii. Původní obyvatelé se zde usídlili díky významné obchodní stezce, která vedla při tehdejším labském brodu.
Základ prvotního centra města tvořilo dřevěné přemyslovské hradiště vybudované na zámecké skále a vzniklo tak správní a obranné středisko, prvotně zaměřené ke střežení labské vodní cesty Později, ve 13. století, byl na místě tohoto hradiště vybudován kamenný gotický hrad. V podhradí tohoto monumentu založil Přemysl Otakar II. královské město.
Toto místo, ležící v těsné blízkosti řeky, se bohužel ve 14. století za vlády rodu Vartenberků projevilo jako strategicky nevhodné. Kvůli četným povodním bylo proto přesunuto o několik metrů výše, zhruba do úrovně dnešního Masarykova náměstí. Již tehdy město vlastnilo právo rybolovu, říční dopravy a obchodu.
Město bylo v období husitské revoluce zasaženo několika požáry a k chátrání přispělo i časté střídání majitelů děčínského panství během 16. a 17. století. K prudkému zvratu došlo až za vlády rytířů Bünau (Bynov), která přetrvala až do třicetileté války. Město znovu vzkvetlo a rozvinul se i obchod a řemeslná výroba. Hlavní zdroj příjmu Děčína plynul z vlastnictví řemeslných cechů, mnoha loděnic, přístavišť a přívozů. Mimo jiné město provozovalo vápenku, cihelny a kamenolomy.
Roku 1628 odkoupil panství rod Thun – Hohenstein. Bohužel v důsledcích třicetileté války začal Děčín pod náporem požárů a epidemií morů opět chřadnout. Thunové sice zahájili přestavbu městského hradu na barokní zámek ale rozkvět města nastal až v 18. století, kdy byl zrušen pevnostní status města. Thunové dali zámku dnešní klasickou podobu a byl obnoven i labský říční obchod.
Obrovský rozmach byl zaznamenán 8. dubna 1851, kdy byla zprovozněna významná železniční trať Praha – Drážďany Tato událost odstartovala přeměnu Děčína v prestižní středisko průmyslu a dala tak příležitost k rozvoji i menším okolním vesnicím, kterými byly například Podmokly (v roce 1901 povýšeny na město). V roce 1874 se z Děčína stal významný železniční uzel, jež si později vyžádal výstavbu železničního mostu přes Labe. Po pravém břehu řeky byly dostavěny tratě z Teplic, České Kamenice a Ústí nad Labem.
V období komunismu pokračuje výstavba města. Stále se rozvíjí průmysl a díky četné bytové výstavbě narůstá i počet obyvatel.
Rok 1989 s sebou přinesl mnoho změn. Šedivé panelové domy dostaly nové fasády a město získalo nový ráz. Lepší infrastruktura i zázemí pro stále se rozvíjející cestovní ruch mírně zmenšily následky omezení lehkého a strojírenského průmyslu a díky stavbě labských stupňů, které zabezpečí celoroční splavnost Labe, se tento úsek stal atraktivní pro milovníky vodní turistiky.
Neoficiální informační portál o městě Děčín. Fotografie použity s dovolením Evžena Takače.